Urban Solutions is in 2010 opgericht door Linda Annink

Hoe het begon

“Als kind had ik altijd al een passie voor verhalen vertellen. Ik las mijn neefjes en nichtjes voor en merkte hoe ik hen kon boeien door bijvoorbeeld met mijn stem en gezichtsuitdrukking meer spanning toe te voegen. In de voortuin van ons huis stond een muurtje. Daar liet ik hen plaatsnemen en hield hen dan urenlang bezig met verhalen uit dikke sprookjesboeken. Later, op de middelbare school, zag ik hoe sommige leraren met deze kunst het verschil konden maken. Mijn favoriete geschiedenisleraar, meneer Bakker, wist leerlingen die bij een andere docent voor hetzelfde vak in slaap vielen, tijdens zijn lessen op de punt van hun stoel te krijgen, muisstil. Gewoon, omdat hij prachtig kon vertellen. Veel van die verhalen herinner ik mij nog heel goed.

Toen ik later in de uitgeverij en PR terechtkwam, heb ik van mijn hobby, verhalen vertellen, mijn beroep gemaakt. Ik heb het altijd fantastisch gevonden om naar mensen te luisteren, hen te interviewen en te horen spreken over hun drijfveren en beweegredenen. In die periode ben ik veel inspirerende personen tegengekomen, die een interessant verhaal te vertellen hadden, maar dat zelf niet goed voor het voetlicht kregen. Zoals dit:

De uitdaging

Zomer 1998. Ik zit in de tuin te genieten van een zonnig weekend in-between-jobs. De bel gaat. De postbode komt een pakket afleveren. Zo’n grote gele postenvelop, behoorlijk dik. En daarin zat een dikke stapel papier, met een briefje erbij van A.W. Bruna Uitgevers, mijn nieuwe werkgever bij wie ik die komende maandag in dienst zou treden. Het was het manuscript voor een nieuw boek van een van hun sterauteurs. Men had voor mij een afspraak met hem ingepland en of ik mij daar maar alvast op wilde voorbereiden.

Tja, wat doe je dan? Ik verschoof mijn stoel nog eens richting de zon, schonk mezelf nog een koffie in en begon te lezen. 360 pagina’s. Ik werd wel direct gegrepen. Het boek ging over de generatie babyboomers en de auteur gaf, zoals men van hem gewend was, een scherpe en kritische kijk op de rol van deze generatie in de samenleving. En dat deed hij heel goed. Maar wat mij in dit boek vooral aansprak, was de vorm die hij gekozen had: het was heel persoonlijk geschreven, haast een autobiografie. De auteur gebruikte voorbeelden uit zijn eigen leven om zijn stelling te onderbouwen en daardoor kreeg je als lezer bijna een intieme band met hem. Dus ik las scenes die best emotioneel waren, soms zelfs aandoenlijk, over de band met zijn moeder bijvoorbeeld of over zijn vriend, de liefde van zijn leven, die de relatie verbrak en en hem met een gebroken hart achterliet. Maar wat ik vooral zag, was dat deze persoon, ondanks zijn grote mond, waar hij om bekend stond, eigenlijk heel kwetsbaar was. En ik dacht: als ik dat nou kan laten zien, die kwetsbaarheid, dan moeten veel meer mensen sympathie voor hem krijgen en de moeite willen nemen om zijn boeken te lezen. Want die boeken, die waren zeker de moeite waard; alleen kregen we deze auteur gewoon niet goed verkocht. Hij was niet “likeable”, zal ik maar zeggen.

De beproeving

Die maandag ben ik meteen als een gek gaan bellen met redacteuren van dagbladen en tv-programma’s (we hebben het over 1998 hè, internet was net ontdekt en van social media had nog nooit iemand gehoord) en ik probeerde ze uit te leggen dat dit boek echt anders was, dat het nieuwswaarde had en dat Nederland een hele andere kant zou ontdekken van deze auteur. Maar wie ik ook belde, niemand wilde. Overal werd de deur voor mijn neus dichtgedaan. De media hadden er geen zin in, vonden hem een querulant. Iedereen wees het af.

Iedereen… behalve één: dat was de redacteur van Ivo Niehe. Ik had ooit eerder met hem gewerkt, hem een onderwerp aangedragen en dat had goed uitgepakt. En daarom wilde hij nu wel naar mij luisteren. Dus op een geven moment zei hij: oké, stuur me dat manuscript maar op. Ik beloof je dat ik het zal lezen en met Ivo zal bespreken.

Zo gezegd, zo gedaan, twee dagen later belde hij mij terug en zei: we gaan het doen! Ivo gaat hem interviewen en er komt een optreden in de TV-show.

De overwinning: inzicht

Dat moment was voor mij een turning point: Niet alleen had ik in éen klap het respect van mijn nieuwe werkgever én mijn auteur gewonnen en kon hij zich voor het eerst aan het grote publiek in Nederland laten zien. Het gaf mij ook een belangrijk inzicht, namelijk dat alles en iedereen een X-factor heeft.  En dat je, om succes te hebben, die X-factor moet vinden en onder de aandacht moet brengen. Dat is hoe ik het nu nog steeds doe en wat de basis is van de MagicPlaces® methode die we bij Urban Solutions hanteren.

Die auteur was trouwens Pim Fortuyn.

Hoe het verder ging

In 2010 heb ik Urban Solutions opgericht. Hoewel ik bij toeval in de sector van (winkel)vastgoed terecht ben gekomen – als beginnende zelfstandige ondernemer won ik een pitch voor de PR van een nieuw te ontwikkelen winkelcentrum in Amersfoort –, ontdekte ik al snel dat ook hier de kunst van het verhalen vertellen in grote mate bijdraagt aan het succes. Steden, gebieden, locaties en gebouwen hebben allemaal een verhaal en als het je lukt dat verhaal zo boeiend mogelijk te vertellen en je doelgroepen te bereiken, is het een prachtig wapen om mee te verleiden en te binden.

Urban Solutions is inmiddels uitgegroeid tot een fullservice communicatiebureau op het gebied van gebieds- en locatiemarketing. Ik ben ongelooflijk trots op ons team dat zich in deze niche heeft weten te specialiseren en gedreven is om elke dag nog beter te worden in het helpen van onze opdrachtgevers. Helemaal fantastisch is het natuurlijk dat ik de passie, die ik al van kinds af aan voel, nu met hen kan delen: het vertellen van verhalen. Wij worden elke dag blij van inspirerende plekken en gebouwen. We laten ons meenemen door de historie, de mensen en de omgeving en het geeft elke keer weer een enorme voldoening als we de pareltjes hebben gevonden waarmee we mensen kunnen verleiden om er een bezoek te brengen, er te gaan winkelen, werken of wonen.

We hebben onze methode MagicPlaces® genoemd. Ik ben ervan overtuigd dat dit is wat we met onze verhalen doen: een vleugje magie toevoegen aan een stad, gebied, locatie of gebouw. Wij beloven onze klanten meer bezoekers en meer bestedingen door magische aantrekkingskracht. We helpen hen de X-factor van hun project te ontdekken en die door middel van ‘echte verhalen’ onder de aandacht te brengen. Daarmee geven we de plek betekenis. Onze werkwijze zorgt ook altijd voor grote betrokkenheid onder de stakeholders. Bewoners of ondernemers in een gebied herkennen zich in de verhalen, voelen zich trots en helpen graag mee om ze verder te vertellen.

Dat we voor onze campagne voor de Beurspassage Amsterdam de NRW Marketing Publieksprijs hebben gewonnen, is een mooie kroon op ons werk. We zijn er niet alleen heel erg trots op, het is voor ons ook de erkenning van wat altijd de rode draad in mijn persoonlijke leven is geweest en waar wij als team heilig in geloven: de kracht van samen een verhaal vertellen.“

Terug