X-factor De Nieuwe Stad in Amersfoort

Een stad maken gaat niet vanzelf

Binnenkort vieren wij bij Urban Solutions dat we een jaar geleden zijn verhuisd naar onze huidige locatie. Een bijzonder pand aan de Eem, de oude industriehaven, tegenwoordig het creatieve hart van Amersfoort. ‘Bijzonder’ is eerlijk gezegd een understatement voor dit oude vrachtschip, dat is omgebouwd tot twee fantastische kantoorruimtes. De plek is het boegbeeld van De Nieuwe Stad, met al zijn creatieve ondernemingen en initiatieven. Als je vanuit de stad komt aanrijden, zie je het schip op de kade al liggen, naast het paviljoen van Citymarketing Amersfoort.

Elke dag ervaren wij hier de energie en inspiratie van deze MagicPlace®: het voormalige Oliemolenkwartier, dat door ontwikkelaar en belegger Schipper Bosch in nauwe samenwerking met de gemeente, bewoners, huurders en andere stakeholders werd getransformeerd tot een vernieuwende en bruisende plek. Als marketeers en bedenkers van het concept MagicPlaces® voelen wij ons hier als een vis in het water.

Foto: De Nieuwe Stad

Van onderop een stad creëren

De Nieuwe Stad is een stad in het klein, met een diversiteit aan bedrijven, winkels, evenementen, horeca, onderwijs en een sterke gemeenschap. Bij de aankoop van de oude Prodentfabriek in mei 2013 keek Schipper Bosch niet naar het afzonderlijke gebouw, maar naar het gebied als geheel. De ambitie was om een microstad te ontwikkelen met een mix van functies, waar gebruik boven bezit gaat en waar gezamenlijk, van onderop, een stad zou worden gecreëerd. Anno 2018 is De Nieuwe Stad een levendige en sociale plek met festivals, een poppodium, restaurants, gedeelde moestuinbakken en een mix van grote en kleine bedrijven. Allen afkomstig uit verschillende sectoren, variërend van zakelijke dienstverlening en onderwijs tot horeca en cultuur.

Van vrachtschip tot MagicPlace®

Ons kantoor in ‘Locatie Schipbreuk’, zoals deze plek in de Nieuwe Stad nu heet (en waar wij nog eens graag een nieuwe naam voor willen bedenken – suggesties zijn welkom!) is een echte MagicPlace®. Een ode aan de scheepvaart en tevens een symbolische plek: hier in de oude industriële haven, die nog tot 2000 in gebruik was, werden in het verleden de goederen aangevoerd en via de Koppelpoort de stad ingedragen. De plek heeft dus sterk bijgedragen aan de groei en welvaart van onze thuisstad Amersfoort. Onze ‘huisbaas’ Laurens Olieman, voormalig maritiem officier, kocht het schip van de gemeente Amersfoort, splitste het in tweeën en hees het in 2011 op de kade bij het Oliemolenkwartier. Sindsdien zijn beide kantoorpanden verhuurd en is er nauwelijks verloop en nog nooit leegstand geweest. Overigens geldt dit voor vrijwel alle kantoorpanden in De Nieuwe Stad. Gegadigden komen op een wachtlijst.

6 uitgangspunten voor een succesvolle herontwikkeling

Hoe komt het dat (creatieve) bedrijven, zoals Urban Solutions, zich hier willen vestigen en dat dit gebied opeens ‘hip & happening’ is? Waarom willen mensen wonen in dit van oudsher ‘lelijke’ fabrieksgebied en zijn de nieuwe appartementen bij ons aan de overkant zo gewild? Aan welke factoren dankt de Nieuwe Stad haar aantrekkingskracht? Wat is hier de X-factor? “Een stad maken gaat niet vanzelf”, zegt Schipper Bosch op haar website en vervolgens worden er 6 uitgangspunten genoemd, die aan de basis staan voor de ontwikkeling van dit gebied:

1. Een stad maak je samen
2. Historie moet je koesteren
3. Het gaat om de mensen
4. Duurzaamheid staat voorop
5. Delen is de basis van innovatie
6. Een stad is nooit af

Deze uitgangspunten ervaren wij dagelijks als wij naar ons werk gaan. Er heerst hier een sterk communitygevoel: deze stad maken we samen. Via de website, een krant, bijeenkomsten en sociale media worden wij op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen en worden de huurders en bewoners aan elkaar voorgesteld. We kennen elkaar of willen elkaar in elk geval graag leren kennen. Er zijn inmiddels mooie samenwerkingen tussen bedrijven ontstaan. Aan ambassadeurs geen gebrek. Er zijn genoeg mogelijkheden om elkaar te ontmoeten, bijvoorbeeld bij de diverse horecagelegenheden. Het restaurant Hoog Vuur, gevestigd in de voormalige Prodentfabriek, biedt medewerkers van de bedrijven in De Nieuwe Stad dagelijks een lunchbuffet aan tegen sterk gereduceerde prijzen en af en toe zijn er kennismakings- of bijpraatborrels. Het woord verbinden krijgt hier echt betekenis.

En de stad is inderdaad nog niet af! Op de Oliemolenhof, het centrale plein, wordt nu een centraal park met bomen, planten en zitgelegenheid ontwikkeld. Een plek voor ontmoeting, ontspanning en evenementen. Tevens komt er een innovatief laadplein voor elektrische auto’s en kunnen naastgelegen bedrijven worden aangesloten op de centrale biomassaketel. Daarnaast wordt onderzoek gedaan naar gasloos bouwen, wordt er gewerkt aan een vernieuwende parkeeroplossing, komen er nieuwe werkruimtes en worden er workshops en bijeenkomsten speciaal voor bewoners georganiseerd.

In 3 stappen naar een MagicPlace®

Wat kunnen we van dit succes leren en hoe kunnen wij als Urban Solutions met deze inzichten onze klanten nog beter van dienst zijn? Die vraag heb ik mijzelf gesteld. Hoe kunnen wij door middel van marketing helpen om het verschil te maken en de aantrekkingskracht van een gebied vergroten? Ik heb daartoe onze eigen MagicPlace®-methode eens naast de bovengenoemde zes uitgangspunten gelegd en kwam tot de conclusie dat die perfect op elkaar aansluiten. Mijn overtuiging, dat storytelling een uitstekende manier is om gebieden te positioneren en op de kaart te zetten, wordt hier in onze eigen Nieuwe Stad bevestigd. Die methode bestaat uit 3 stappen:

Stap 1: Het verhaal ontdekken: wat is de X-factor?
Ga op zoek naar de identiteit, het DNA; veelal vind je die in de historie. Welke verhalen hebben zich hier afgespeeld? Het ontstaan van ons kantoor bijvoorbeeld is een sterk verhaal, dat tot de verbeelding spreekt en bijdraagt aan de beleving van deze plek. Kijk ook goed naar het profiel van de bezoekers, bewoners of gebruikers: wat zijn hun drijfveren en eigenschappen nu en van oudsher? Een customer journey helpt om het gebied in kaart te brengen en de plussen en minnen te identificeren. Ook ontdek je dan al snel de parels, die het gebied bijzonder maken.

Stap 2: Het verhaal schrijven: val op met een sterk concept
Placemaking gaat over het creëren van plekken waar mensen graag willen komen, verblijven, gezien willen worden. De sociale waarde van een gebied speelt daarin een belangrijke rol. Het gaat immers allang niet meer alleen om de verzameling stenen, winkels of kantoren. Wat is de toegevoegde waarde van deze plek? Welke sociale behoeften van de bezoeker worden hier vervuld? Ontwikkel een concept, waarin die sociale waarde tot uiting komt en waarin ook alle belangrijke stakeholders zich kunnen vinden. Kies voor een sterke positionering en werk die uit in een merkstrategie, met marketingplan, logo en huisstijl. Zorg dat het hele verhaal klopt, dus voer het concept niet alleen door in de communicatie, maar ook bijvoorbeeld in branchering, gevelbelettering en de inrichting van de openbare ruimte. In de Nieuwe Stad bruist het van de creativiteit en innovatie. Die is overal zichtbaar en voelbaar.

Stap 3: Het verhaal vertellen: betover met pakkende content
In deze fase ontstaat de echte magische aantrekkingskracht. Tenminste, als je ervoor zorgt dat je de aandacht vasthoudt met sprankelende verhalen, campagnes, acties en events. Laat zien waarom dit gebied van betekenis is. Zet waar nodig journalisten, bloggers en vloggers in om verhalen te vertellen en zorg voor sterke aanwezigheid online en in de sociale media. Bij Urban Solutions is dit het moment waarop onze harten sneller gaan kloppen. Verhalen vertellen en content maken is onze passie, daar zijn we goed in en we merken dat we hiermee mensen bereiken en emotioneel raken. Als je het goed doet, is het besmettelijk: dan wil iedereen meedoen en zijn ervaringen met de plek delen. De Nieuwe Stad is daar een lichtend voorbeeld van.

De Nieuwe Stad is voor mij een iconisch voorbeeld van een MagicPlace®. Elke dag ontstaan hier nieuwe verhalen en samen met de bewoners en de vele andere bedrijven die hier gevestigd zijn, zijn we allemaal ambassadeurs van deze plek. Ik ben trots dat we hier mogen werken en ik weet dat mijn collega- ondernemers hetzelfde voelen. Binnenkort is er weer een buurtborrel: ik kijk er nu al naar uit om al die verhalen met elkaar te delen.  Wil je meer weten over De Nieuwe Stad? Kijk hier.

Terug