Bogaard Stadscentrum – Rijswijk
Hoe een zwakte je grootste kracht wordt

PROBLEEMSTELLING

In de Bogaard was een van de eerste overdekte winkelcentra en een begrip in Nederland. Ondanks vele ingrijpende gebeurtenissen heeft het centrum lang haar positie als voorloper weten vast te houden. Door de veranderende wensen van de consument en de toename van de concurrentie heeft In de Bogaard de afgelopen jaren haar functie als monofunctioneel winkelcentrum verloren. Echter, met de veerkracht die in haar DNA zit, staat het centrum aan de vooravond om haar voorloperpositie weer in te nemen.

Opdracht
Ontwikkel een passende positionering voor het nieuwe stadscentrum als totaalgebied inclusief naamadvies, strategische marketingcommunicatieaanpak en placemakingplan.
– Gemeente Rijswijk, VVE Winkels en St. Winkelcentrum In de Bogaard (winkeliersvereniging)

OPLOSSING

Tijdens een positioneringssessie hebben we eigenaren, ondernemers en de gemeente uitgedaagd om in een pressure cooker setting keuzes te maken. Aan de hand van drie denkrichtingen, gefilterd uit het vooronderzoek en interviews met stakeholders, is eenduidig en unaniem een richting gekozen en aangescherpt. Deze richting is verder uitgewerkt tot een gebiedsmerk en merkstrategie en tussentijds getoetst bij de werkgroep en de betrokken stakeholders.

Deze aanpak heeft geleid tot een gedragen en passende merkvisie en -strategie die als paraplu fungeert voor het gehele stadsgebied. Een werkbare huisstijl die bruikbaar is voor alle stakeholders en toepasbaar voor alle aanwezige functies in het vernieuwde stadscentrum en waarin zowel oude als nieuwe gebruikers zich herkennen en door aangesproken voelen.

RESULTAAT

  • Gezamenlijk gekozen gebiedsmerk.
  • Gedragen merkstrategie en marketingaanpak.
  • Nieuwe passende gebiedsnaam: Bogaard, stadscentrum.
  • Groot enthousiasme en draagvlak voor uitvoering van het plan.
  • Directe toepasbaarheid van het actieplan.

In de Bogaard was een van de eerste overdekte winkelcentra en een begrip in Nederland. Ondanks vele ingrijpende gebeurtenissen heeft het centrum lang haar positie als voorloper weten vast te houden. Door de veranderende wensen van de consument en de toename van de concurrentie heeft In de Bogaard de afgelopen jaren haar functie als monofunctioneel winkelcentrum verloren. Echter, met de veerkracht die in haar DNA zit, staat het centrum aan de vooravond om haar voorloperpositie weer in te nemen.

Opdracht
Ontwikkel een passende positionering voor het nieuwe stadscentrum als totaalgebied inclusief naamadvies, strategische marketingcommunicatieaanpak en placemakingplan.
– Gemeente Rijswijk, VVE Winkels en St. Winkelcentrum In de Bogaard (winkeliersvereniging)

Tijdens een positioneringssessie hebben we eigenaren, ondernemers en de gemeente uitgedaagd om in een pressure cooker setting keuzes te maken. Aan de hand van drie denkrichtingen, gefilterd uit het vooronderzoek en interviews met stakeholders, is eenduidig en unaniem een richting gekozen en aangescherpt. Deze richting is verder uitgewerkt tot een gebiedsmerk en merkstrategie en tussentijds getoetst bij de werkgroep en de betrokken stakeholders.

Deze aanpak heeft geleid tot een gedragen en passende merkvisie en -strategie die als paraplu fungeert voor het gehele stadsgebied. Een werkbare huisstijl die bruikbaar is voor alle stakeholders en toepasbaar voor alle aanwezige functies in het vernieuwde stadscentrum en waarin zowel oude als nieuwe gebruikers zich herkennen en door aangesproken voelen.

  • Gezamenlijk gekozen gebiedsmerk.
  • Gedragen merkstrategie en marketingaanpak.
  • Nieuwe passende gebiedsnaam: Bogaard, stadscentrum.
  • Groot enthousiasme en draagvlak voor uitvoering van het plan.
  • Directe toepasbaarheid van het actieplan.