De Liemers
Verborgen parel omringd door water

PROBLEEMSTELLING

Tussen Arnhem en Nijmegen ligt, verscholen achter de A12 en dicht bij de grens met Duitsland, een prachtig recreatiegebied: de Liemers. Een uniek landschap omringd door de drie grote rivieren – de Rijn, de IJssel en de Oude IJssel –, gecombineerd met interessante cultuurhistorie en sfeervolle winkelkernen in de gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort. Binnenkort komt daar ook nog eens een grote publiekstrekker bij, in de vorm van de nieuwe Fashion Outlet Zevenaar. Deze diversiteit maakt de Liemers tot een aantrekkelijke toeristische bestemming. Alleen is dit bij nog veel te weinig mensen bekend. Hoog tijd dus om deze verborgen parel op de kaart te zetten.

Opdracht
Hoe maken wij van de Liemers een favoriete toeristische bestemming voor bezoekers uit Nederland, Duitsland en België?
– Gemeenten Zevenaar, Duiven, Westervoort

OPLOSSING

Positionering
We hebben een aantal workshops georganiseerd met ondernemers in de vrijetijdseconomie, retailers, horeca en culturele instellingen uit de Liemers. Hierbij waren ook vertegenwoordigers van de gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort aanwezig. Allereerst zijn we samen met deze groep enthousiaste stakeholders op zoek gegaan naar de X-factor van de Liemers en hebben we het DNA en de positionering van het gebied bepaald.

Merkconcept
Op basis van moodboards kozen de deelnemers een concept, waarmee volgens hen de kracht van de Liemers het best kon worden weergegeven. Het concept waarbij de Liemers als verscholen parel wordt uitgebeeld, waarin nog een wereld van natuurschoon, historie en activiteit te ontdekken valt, maakte bij de deelnemers veel energie los. Dit concept is vervolgens door ons in beeld en tekst vertaald naar een merk, waarbij we er natuurlijk voor gezorgd hebben dat de belofte perfect aansluit bij de werkelijkheid.

Campagne
Toen er een paraplu was waarmee de stakeholders gezamenlijk naar buiten konden treden, is een campagne ontwikkeld: Kijk verder in de Liemers. Hiermee is sinds het voorjaar en zomer van 2021 de aanval op de toeristische markt geopend.

RESULTAAT

  • Paraplumerk, vastgelegd in een uitgewerkt merkboek met praktische handvatten, waarmee de ondernemers van de Liemers gezamenlijk naar buiten kunnen treden.
  • Verbetering van de samenwerking en kruisbestuiving tussen de vrijetijdsondernemers.
  • Een gezamenlijk platform www.kijkverderindeliemers.nl [link: https://www.kijkverderindeliemers.nl/] onder regie van de Liemerse Ambassade.
  • Meer naamsbekendheid.

Tussen Arnhem en Nijmegen ligt, verscholen achter de A12 en dicht bij de grens met Duitsland, een prachtig recreatiegebied: de Liemers. Een uniek landschap omringd door de drie grote rivieren – de Rijn, de IJssel en de Oude IJssel –, gecombineerd met interessante cultuurhistorie en sfeervolle winkelkernen in de gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort. Binnenkort komt daar ook nog eens een grote publiekstrekker bij, in de vorm van de nieuwe Fashion Outlet Zevenaar. Deze diversiteit maakt de Liemers tot een aantrekkelijke toeristische bestemming. Alleen is dit bij nog veel te weinig mensen bekend. Hoog tijd dus om deze verborgen parel op de kaart te zetten.

Opdracht
Hoe maken wij van de Liemers een favoriete toeristische bestemming voor bezoekers uit Nederland, Duitsland en België?
– Gemeenten Zevenaar, Duiven, Westervoort

Positionering
We hebben een aantal workshops georganiseerd met ondernemers in de vrijetijdseconomie, retailers, horeca en culturele instellingen uit de Liemers. Hierbij waren ook vertegenwoordigers van de gemeenten Zevenaar, Duiven en Westervoort aanwezig. Allereerst zijn we samen met deze groep enthousiaste stakeholders op zoek gegaan naar de X-factor van de Liemers en hebben we het DNA en de positionering van het gebied bepaald.

Merkconcept
Op basis van moodboards kozen de deelnemers een concept, waarmee volgens hen de kracht van de Liemers het best kon worden weergegeven. Het concept waarbij de Liemers als verscholen parel wordt uitgebeeld, waarin nog een wereld van natuurschoon, historie en activiteit te ontdekken valt, maakte bij de deelnemers veel energie los. Dit concept is vervolgens door ons in beeld en tekst vertaald naar een merk, waarbij we er natuurlijk voor gezorgd hebben dat de belofte perfect aansluit bij de werkelijkheid.

Campagne
Toen er een paraplu was waarmee de stakeholders gezamenlijk naar buiten konden treden, is een campagne ontwikkeld: Kijk verder in de Liemers. Hiermee is sinds het voorjaar en zomer van 2021 de aanval op de toeristische markt geopend.

  • Paraplumerk, vastgelegd in een uitgewerkt merkboek met praktische handvatten, waarmee de ondernemers van de Liemers gezamenlijk naar buiten kunnen treden.
  • Verbetering van de samenwerking en kruisbestuiving tussen de vrijetijdsondernemers.
  • Een gezamenlijk platform www.kijkverderindeliemers.nl [link: https://www.kijkverderindeliemers.nl/] onder regie van de Liemerse Ambassade.
  • Meer naamsbekendheid.