Winkelcentrum De Ridderhof
UITDAGING
De Ridderhof is een winkelcentrum in de gemeente Alphen aan den Rijn. Het overdekte winkelcentrum ligt in de wijk Ridderveld en telt ongeveer 40 winkels, waaronder enkele supermarkten. Het winkelcentrum werd in 1973 als eerste wijkwinkelcentrum van Alphen aan den Rijn gebouwd, maar de afgelopen jaren werd De Ridderhof steeds minder goed bezocht en stonden veel winkelpanden leeg.
Het winkelcentrum wordt momenteel samen met de directe omgeving opgeknapt, zodat het weer een plek wordt waar iedereen graag komt. Het sociale hart van de wijk; voor de dagelijkse boodschappen en de gezellige ontmoetingen.
Opdracht:
De Ridderhof ondergaat een grote verbouwing. Positioneer het vernieuwde winkelcentrum opnieuw en ontwikkel vanuit daar een nieuwe, passende huisstijl.
– Winkelcentrum Ridderhof
OPLOSSING
Voor deze opdracht dook Urban Solutions diep in Winkelcentrum Ridderhof, waarna er een herpositionering is bepaald en een positioneringsplan is opgesteld. Er zijn vier persona’s ontwikkeld om de verschillende doelgroepen van De Ridderhof beter te begrijpen en aan te spreken. Deze komen voort uit de leefstijlen die uit de doelgroepanalyse naar voren kwamen. Vervolgens is de merkessentie geformuleerd die aansluit bij de toekomstvisie van De Ridderhof: het gevoel van samenzijn – samen met de buurt, samen met de winkeliers, samen met de klanten – gemakkelijk dichtbij en toegankelijk voor de hele buurt. Alles kwam samen in het positioneringsplan, dat leidde tot een nieuwe branding en huisstijl, die zijn doorgevoerd in alle signing en diverse communicatie-uitingen.
RESULTAAT
- Een merkessentie die perfect aansluit bij het winkelcentrum en zijn bezoekers: elke dag vertrouwd dichtbij.
- Een nieuwe huisstijl inclusief tone-of-voice, die is doorvertaald naar diverse huisstijlitems.
- Een ontwerp gemaakt voor de vernieuwde website, die aansluit bij de merkessentie en is opgemaakt in de nieuwe huisstijl.
- Een boost gegeven aan de social media en hiermee een start gemaakt met het bouwen aan de community van De Ridderhof.
- Een nieuwe identiteit, waarmee de basis is gelegd voor krachtige branding en communicatie voor de komende jaren.
- In combinatie met de verbouwing leidt de nieuwe positionering tot een verlevendiging van het winkelcentrum. Er zijn meer bezoekers, en de betrokkenheid van de mensen uit de omgeving wordt gestimuleerd.