Cortelande – Zuidplas
Een nieuwerwets dorp vol karakter en natuurpracht

PROBLEEMSTELLING

Het Middengebied in de Zuidplaspolder staat voor een grote transformatie. In de gemeente Zuidplas wordt een nieuw dorp, Cortelande, gebouwd dat ruimte biedt aan 8000 woningen. Voor de ontwikkeling van het nieuwe dorp is behoefte aan een eigen, herkenbare en tijdloze stijl die voor langere periode ingezet kan worden. Een visuele identiteit, die laat zien waar het nieuwe dorp voor staat: een aantrekkelijk en duurzaam leefgebied, met woningen en diverse maatschappelijke, natuurlijke en commerciële voorzieningen. Een plek waar je straks graag wil wonen, werken en verblijven!

Opdracht
Voor de opdracht zette gemeente Zuidplas een Europese aanbesteding uit, waarop wij hebben ingeschreven: “Het (full-service) marketingbureau draagt zorg voor een huisstijl en ontwikkelt campagnes met bijbehorende middelen passend binnen het Programma van Eisen. Ze onderscheidt zich door haar vooruitstrevendheid, vindingrijkheid en aanpassingsvermogen. Het leggen van verbinding, affectie met de gebouwde dorpse omgeving en ervaring met complexe projectorganisaties en langdurige projecten zijn daarbij essentiële waarden.”
– Gemeente Zuidplas

OPLOSSING

In onze aanpak hebben wij gebruikgemaakt van onze Magic Places®-methode, met daarin een routekaart voor het gebiedsmarketingtraject voor de komende vier jaar.

Vervolgens zijn we direct diep in het karakter van Cortelande gedoken, om zo de identiteit van het nieuwe dorp te kunnen bepalen. Het buitenleven en de natuur spelen daarbij een hoofdrol. Dit leidde tot een huisstijl waarin onder andere wilde bloemen een plek hebben gekregen. Voor elk onderdeel van de huisstijl hebben we een specifieke bloemsoort gekozen, die het ontwerp in zowel vorm als kleur versterkt. Ook het groen van de omgeving hebben we geïntegreerd in het ontwerp.

Voor het logo hebben we ons laten inspireren door de geschiedenis van Cortelande. Het oude grenspaaltje, dat ooit de scheiding vormde tussen de dorpen Moordrecht, Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel, hebben we verwerkt in het woordmerk. Het resultaat: een huisstijl die de geschiedenis van Cortelande omarmt en tegelijk het moderne gevoel van een nieuwerwets dorp oproept. Met deze huisstijl hebben we de basis gelegd voor een krachtige branding, die we nu samen met de gemeente Zuidplas gaan uitrollen.

RESULTAAT

  • Een logo en huisstijl die perfect aansluiten bij de geschiedenis en sfeer van Cortelande.
  • De huisstijl vastgelegd in een digitaal huisstijlhandboek, waarmee de basis is gelegd voor krachtige branding en communicatie voor de komende jaren.
  • Een unieke website, met pakkende en authentieke fotografie, die de komende jaren zal worden uitgebreid wanneer nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden.
  • Diverse communicatie-uitingen die direct konden worden ingezet tijdens een succesvolle onthulling van de naam van het nieuwe dorp.
  • Een communicatieplan, dat de komende jaren als belangrijke leidraad geldt voor alle partijen die zich bezighouden met de communicatie rondom Cortelande.

Het Middengebied in de Zuidplaspolder staat voor een grote transformatie. In de gemeente Zuidplas wordt een nieuw dorp, Cortelande, gebouwd dat ruimte biedt aan 8000 woningen. Voor de ontwikkeling van het nieuwe dorp is behoefte aan een eigen, herkenbare en tijdloze stijl die voor langere periode ingezet kan worden. Een visuele identiteit, die laat zien waar het nieuwe dorp voor staat: een aantrekkelijk en duurzaam leefgebied, met woningen en diverse maatschappelijke, natuurlijke en commerciële voorzieningen. Een plek waar je straks graag wil wonen, werken en verblijven!

Opdracht
Voor de opdracht zette gemeente Zuidplas een Europese aanbesteding uit, waarop wij hebben ingeschreven: “Het (full-service) marketingbureau draagt zorg voor een huisstijl en ontwikkelt campagnes met bijbehorende middelen passend binnen het Programma van Eisen. Ze onderscheidt zich door haar vooruitstrevendheid, vindingrijkheid en aanpassingsvermogen. Het leggen van verbinding, affectie met de gebouwde dorpse omgeving en ervaring met complexe projectorganisaties en langdurige projecten zijn daarbij essentiële waarden.”
– Gemeente Zuidplas

In onze aanpak hebben wij gebruikgemaakt van onze Magic Places®-methode, met daarin een routekaart voor het gebiedsmarketingtraject voor de komende vier jaar.
Vervolgens zijn we direct diep in het karakter van Cortelande gedoken, om zo de identiteit van het nieuwe dorp te kunnen bepalen. Het buitenleven en de natuur spelen daarbij een hoofdrol. Dit leidde tot een huisstijl waarin onder andere wilde bloemen een plek hebben gekregen. Voor elk onderdeel van de huisstijl hebben we een specifieke bloemsoort gekozen, die het ontwerp in zowel vorm als kleur versterkt. Ook het groen van de omgeving hebben we geïntegreerd in het ontwerp.
Voor het logo hebben we ons laten inspireren door de geschiedenis van Cortelande. Het oude grenspaaltje, dat ooit de scheiding vormde tussen de dorpen Moordrecht, Zevenhuizen en Nieuwerkerk aan den IJssel, hebben we verwerkt in het woordmerk. Het resultaat: een huisstijl die de geschiedenis van Cortelande omarmt en tegelijk het moderne gevoel van een nieuwerwets dorp oproept. Met deze huisstijl hebben we de basis gelegd voor een krachtige branding, die we nu samen met de gemeente Zuidplas gaan uitrollen.

  • Een logo en huisstijl die perfect aansluiten bij de geschiedenis en sfeer van Cortelande.
  • De huisstijl vastgelegd in een digitaal huisstijlhandboek, waarmee de basis is gelegd voor krachtige branding en communicatie voor de komende jaren.
  • Een unieke website, met pakkende en authentieke fotografie, die de komende jaren zal worden uitgebreid wanneer nieuwe ontwikkelingen plaatsvinden.
  • Diverse communicatie-uitingen die direct konden worden ingezet tijdens een succesvolle onthulling van de naam van het nieuwe dorp.
  • Een communicatieplan, dat de komende jaren als belangrijke leidraad geldt voor alle partijen die zich bezighouden met de communicatie rondom Cortelande.