’t Zoet – Breda
Proef de toekomst

PROBLEEMSTELLING

Vlak bij het stadscentrum van Breda ligt een uniek terrein, waar een nieuw stadsdeel gebouwd gaat worden. Een paar jaar geleden kochten de provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda dit terrein van de voormalige suikerfabriek CSM en gaven het een toepasselijke naam: ’t Zoet. De komende jaren wordt ’t Zoet de ‘sweetspot’ van Brabant. Het zal worden getransformeerd naar een voor Breda ongekende hoogstedelijke en internationale plek. Een nieuw stadsdeel dat een belangrijke bijdrage levert aan de stedelijke ontwikkeling van Breda.

Opdracht
Stel een plan van aanpak op voor het bekendmaken van het concept Ontwikkelperspectief voor ’t Zoet, met als doel:

  • Bekendmaking van (de plannen voor) ’t Zoet;
  • Begrip en draagvlak voor het concept Ontwikkelperspectief;
  • Verrijking van het ontwikkelperspectief op basis van de opgehaalde input;
  • Enthousiasmeren van de stakeholders.

– Gemeente Breda en Provincie Noord-Brabant

OPLOSSING

Omdat participatie hier hand in hand gaat met placemaking, placebranding en storytelling, is Urban Solutions gevraagd door Bureau Stroom (specialist in participatie) om deze opdracht gezamenlijk tot een succes te maken. Een krachtenbundeling, die zijn vruchten al gauw afwierp: de combinatie van onze beide bureaus leverde een integraal plan van aanpak op, met enerzijds een brede focus op maximale betrokkenheid en participatie (online en offline) en anderzijds een opvallend vormgegeven campagne (‘Denk mee over de toekomst van ’t Zoet’) inclusief de introductie van een mascotte, die zorgde voor reuring en enthousiasme.

RESULTAAT

  • Integrale aanpak van placemaking, participatie en branding.
  • Groot bereik online en offline, veel waardevolle input opgehaald.
  • Alle input zorgvuldig gebundeld en geordend in een ‘klanteisensysteem’, dat een uitstekende basis vormt voor toekomstige (participatie)trajecten.
  • Vele positieve reacties op de campagne en op de introductie van mascotte Smart-e.

Vlak bij het stadscentrum van Breda ligt een uniek terrein, waar een nieuw stadsdeel gebouwd gaat worden. Een paar jaar geleden kochten de provincie Noord-Brabant en de gemeente Breda dit terrein van de voormalige suikerfabriek CSM en gaven het een toepasselijke naam: ’t Zoet. De komende jaren wordt ’t Zoet de ‘sweetspot’ van Brabant. Het zal worden getransformeerd naar een voor Breda ongekende hoogstedelijke en internationale plek. Een nieuw stadsdeel dat een belangrijke bijdrage levert aan de stedelijke ontwikkeling van Breda.

Opdracht
Stel een plan van aanpak op voor het bekendmaken van het concept Ontwikkelperspectief voor ’t Zoet, met als doel:

  • Bekendmaking van (de plannen voor) ’t Zoet;
  • Begrip en draagvlak voor het concept Ontwikkelperspectief;
  • Verrijking van het ontwikkelperspectief op basis van de opgehaalde input;
  • Enthousiasmeren van de stakeholders.

– Gemeente Breda en Provincie Noord-Brabant

Omdat participatie hier hand in hand gaat met placemaking, placebranding en storytelling, is Urban Solutions gevraagd door Bureau Stroom (specialist in participatie) om deze opdracht gezamenlijk tot een succes te maken. Een krachtenbundeling, die zijn vruchten al gauw afwierp: de combinatie van onze beide bureaus leverde een integraal plan van aanpak op, met enerzijds een brede focus op maximale betrokkenheid en participatie (online en offline) en anderzijds een opvallend vormgegeven campagne (‘Denk mee over de toekomst van ’t Zoet’) inclusief de introductie van een mascotte, die zorgde voor reuring en enthousiasme.

  • Integrale aanpak van placemaking, participatie en branding.
  • Groot bereik online en offline, veel waardevolle input opgehaald.
  • Alle input zorgvuldig gebundeld en geordend in een ‘klanteisensysteem’, dat een uitstekende basis vormt voor toekomstige (participatie)trajecten.
  • Vele positieve reacties op de campagne en op de introductie van mascotte Smart-e.